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基本情報
氏名 |
垂見 裕子 |
氏名(カナ) |
タルミ ユウコ |
氏名(英語) |
Tarumi Yuko |
所属 |
社会学部 社会学科 |
職名 |
教授 |
researchmap研究者コード |
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researchmap機関 |
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- Contributions of Education for Sustainable Development (ESD) to Quality Education: A Synthesis of Research Laurie, R., Nonoyama-Tarumi, Y., McKeown, R., and Hopkins, C. 共著 Journal of Education for Sustainable Development 2016/09
- The Role of Family Background and School Resources on Elementary School Students’ Mathematics Achievement Nonoyama-Tarumi, Y. and Willms, J.D. 共著 Prospects 2015/09
- 香港・日本の小学校における親の学校との関わり―家庭背景・社会関係資本・学力の関連 垂見裕子 単著 比較教育学研究 2015/01
- Child Development in Developing Countries: Introduction and Methods Bornstein, M, Britto, P. R., Nonoyama-Tarumi, Y., Ota, Y., Petrovic, O. and Putnick, D. L. 共著 Child Development 2012/01
- Prevalence and Determinants of Participation in Shadow Education in Four East Asian Societies Nonoyama-Tarumi, Y., 単著 比較教育学研究 2011/01
- The Relative and Absolute Risks of Disadvantaged Family Background and Low Levels of School Resources on Student Literacy Nonoyama-Tarumi, Y. and Willms, J.D., 共著 Economics of Education Review 2010/04
- Late Entry into Primary School in Developing Societies: Findings from Cross-National Household Surveys Nonoyama-Tarumi, Y., Loaiza, E., and Engle, P. 共著 International Review of Education 2010/02
- Impact of School Readiness Program Interventions on Children's Learning in Cambodia Nonoyama-Tarumi, Y. and Bredenberg, K., 共著 International Journal of Educational Development 2009/01
- Inequalities in Attendance in Organized Early Learning Programmes in Developing Societies: Findings from Households Surveys Nonoyama-Tarumi, Y., Loaiza, E. and Engle, P. 共著 Compare 2009/04
- Cross-National Estimates of the Effects of Family Background on Student Achievement: A sensitivity Analyses. Nonoyama-Tarumi, Y. 単著 International Review of Education 2008/01
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- 「第2章 家族構成による学力格差」「第3章 家庭と地域における社会関係資本と学力の関係」「第6章 高い成果を上げている学校の抽出」お茶の水女子大学編『平成26年度学力調査を活用した専門的な課題分析に関する調査研究(効果的な指導方法に関する調査研究)』 垂見裕子 分担執筆 2015/03
- 「第1章 家庭の社会経済的背景(SES)の尺度構成」「第2章 (2) 保護者の関与・家庭の社会経済的背景・子どもの学力」「第4章 (2) 学校内学力格差が小さい学校の取組」「第6章 高い成果を上げている学校の抽出」お茶の水女子大学編『平成25年度全国学力・学習状況調査(きめ細かい調査)の結果を活用した学力に影響を与える要因分析に関する調査研究』 垂見裕子 2014/03
- 寺崎昌男・藤田英典・佐藤学(編)『現代教育辞典』「獲得的地位/生得的地位、教育社会学、選抜と配分、アスピレーション、競争移動/庇護移動」の用語解説 垂見裕子 分担執筆 2014/01
- 社会調査協会(編)『社会調査辞典』「PISA・TIMSS、学力テスト」の用語解説 垂見裕子 分担執筆 2014/01
- Explaining TIMSS 2011 Results: Background, School and Teacher Factors Nonoyama-Tarumi, Y. and Willms, J. D. 共著 Background Paper for EFA Global Monitoring Report 2013. Learning and Teaching for Development 2013/01
- 災害と教育社会学 垂見裕子 単著 教育社会学研究第90集 2012/07
- Early Childhood Development in Developing Countries: Pre-primary Education, Parenting, and Health Care Nonoyama-Tarumi, Y. & Ota, Y., 共著 Background Paper for EFA Global Monitoring Report 2011. The Hidden Crisis: Armed Conflict and Education 2011/01
- Participation in Organized Early Learning Centers: Findings from Household Surveys Nonoyama-Tarumi, Y., Loaiza, E. and Engle, P 共著 Background Paper for EFA Global Monitoring Report 2007. Strong Foundations: Early Childhood Care and Education 2006/01
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- Family Structure and Educational Achievement: Findings from Japan/Nonoyama-Tarumi, Y./General Assembly of International Academy of Education (IAE)/International Academy of Education (IAE)
- 教育格差―学習時間に焦点をあてた香港・上海・日本都市部の比較 垂見裕子 武蔵社会学会年次大会
- 家族構成による学力格差―全国学力・学習状況調査の結果から 垂見裕子 第67回日本教育社会学会大会 日本教育社会学会
- マルチレベルを用いた学校資源が学力に及ぼす効果の国際比較―不利な生徒が通う学校に焦点をあてて 垂見裕子 第66回日本教育社会学会大会 日本教育社会学会
- 学習時間の比較―日本・香港・上海における小中高校生調査から― 垂見裕子 第65回日本教育社会学会大会 日本教育社会学会
- 学力格差の国際比較―TIMSS2011から見るHeyneman-Loxley(H-L)効果 垂見裕子 第49回日本比較教育学会大会
- 社会関係資本と学力―家庭的背景との関係を中心に― 垂見裕子 第62回日本教育社会学会大会 日本教育社会学会
- 家庭背景による学力格差―PISA調査の分析から― 垂見裕子 第61回日本教育社会学会大会 日本教育社会学会
- Shadow Education in East Asian Countries Nonoyama-Tarumi, Y. 53rd Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- The Intergenerational Transmission of Social Capital and Student Achievement Nonoyama-Tarumi, Y. and Pallas, A. 102nd Annual Meeting of American Sociological Association American Sociological Association (ASA)
- Measurement of the Home Environment in Early Childhood: The Family Care Index Nonoyama-Tarumi, Y., and Engle, P. 52nd Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- Using Household Surveys to Examine the Issue of Late Entry to Primary School Nonoyama-Tarumi, Y. 50th Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- A Cross-national, Multi-level Study of the Determinants of Educational Achievement: Beyond the Dichotomies of Macro versus Micro and Family versus School Effects Nonoyama-Tarumi, Y. 49th Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- Household Spending on Primary and Secondary Education in Tanzania Nonoyama-Tarumi, Y. 46th Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- Participatory Approach in the Design of Girls’ Education Initiative: The Case of Morocco Nonoyama-Tarumi, Y. 45th Annual Meeting of Comparative and International Education Society Comparative and International Education Society (CIES)
- 2022年度特別研究員Ⅲ
・研修期間: 2022年4月1日~2023年3月31日 ・渡航国: 米国 ・受入機関:スタンフォード大学 ・研究成果:- Nonoyama-Tarumi, Y., 2023, Challenges in fostering democratic participation in Japanese education, Education Policy Analysis Archives (EPAA), Vol.32 Special Issue.
- 垂見裕子, 川口俊明, 西徳宏, 2023, 「米国における大規模学力パネル調査の特徴-全米教育統計センターが実施する調査を事例にー」『日本テスト学会誌』 Vol.19, pp. 135-153.
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